si-tech news
  » روبات خزنده با الگوبرداری از رفتار مورچه‌ها

  » به روزترین سایت اخبارفناوری اطلاعات درشمال کشور
موضوعات مطالب
نويسندگان وبسایت
آمار و امكانات
تعداد بازديدها:

ورود اعضا:

کمپین خودجوش دانشجویان برای همکاری با سازمان انرژی اتمی





طراح قالب

 به روزترین سایت اخبارفناوری اطلاعات درشمال کشور

درباره وبسایت
به سایت si-technewsخوش آمدید
پيوند هاي روزانه
آرشيو مطالب
لينك دوستان
» روبات خزنده با الگوبرداری از رفتار مورچه‌ها

محققان دانشکده فناوری‌های نوین دانشگاه تبریز موفق به طراحی و ساخت روبات خزنده هوشمند مجهز به سیستم بینایی ماشین شدند.

 
 

به گزارش سرویس علمی فناوری جام نیوز (26 اسفند / 16 مارس)، مهندس سلمان نخجیرکان، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکاترونیک دانشکده فناوری‌های نوین دانشگاه تبریز و مجری طرح اظهار کرد: در طرح اولیه این روبات که با عنوان «روبات کرم» در گذشته آغاز شده بود حرکت ربات تنها به صورت مستقیم بود که در مراحل بعدی آن را توسعه داده و موفق به طراحی و ساخت ربات پیشرفته‌تر و با درجات آزادی بیشتر شدیم.

وی با بیان اینکه در طراحی و ساخت این روبات حرکات یک خزنده مار به صورت دقیق شبیه‌سازی شده است، تصریح کرد: پس از طراحی و ساخت روبات خزنده، سیستم بینایی ماشین برای هوشمندسازی مسیریابی بر روی این روبات طراحی ساخته و نصب شد تا هنگامی که در یک محیط پر مانع قرار می‌گیرد بتواند بین نقطه اولیه که در آن قرار دارد و نقاطی که به عنوان هدف برای آن تعیین شده است، بهترین و بهینه ترین مسیر را بر اساس رفتار مورچه‌ها تعیین و انتخاب کند.

نخجیرکان با اشاره به استفاده از الگوریتم مورچگان در طراحی این ربات گفت: مورچه‌ها با ترشح اسید فورمیک، راهنمایی مبنایی برای دیگر مورچه‌ها باقی گذاشته تا در مسیر و بدون انحراف حرکت کنند و همین امر سبب می‌شود تا آنها بتوانند بدون برخورداری از سیستم بینایی، مسیر غذا سالانه را بیابند.

وی با بیان اینکه مورچه‌ها با قرار گرفتن در مسیر ناآشنا و دوراهی بر اساس احتمال، همگراترین و بهینه‌ترین مسیر را به سمت هدف تعیین شده (لانه) انتخاب کنند در خصوص نرم افزار طراحی شده این ربات هوشمند، خاطرنشان کرد: این نرم افزار ابتدا با سیستم ویژن، محل موانع را تشخیص داده،‌ نقطه اولیه و انتهایی را مشخص کرده و نهایتا شروع به پردازش برای یافتن مسیر بهینه بر اساس همان اسید فورمیک مورچه‌ها می‌کند.

این محقق دانشکده فناوری‌های نوین دانشگاه تبریز افزود: اصول صحیح هوش مصنوعی در این روبات پیاده سازی شده است به گونه‌ای که حرکت دادن روبات با رایانه نبوده و برنامه هر یک از موتورهای ربات به صورت جداگانه به رایانه داده نمی‌شود، بلکه توسط کنترلر رایانه با ارسال کد مربوطه برای حرکت روبات به طرفین این فرآیند به صورت کامل و تا حد مورد نظر انجام می‌شود و نهایتا در صورت نیاز به تغییر مسیر و یا زاویه حرکت، دستور دیگری داده می‌شود.

وی در خصوص کاربردهای روبات خزنده عنوان کرد: کاربرد اصلی این روبات در کشف خرابی‌های داخل لوله‌های نفتی، گازی و فاضلاب است و برخلاف دیگر انواع روبات‌ها که دارای چرخ هستند، می‌تواند به راحتی در محیط‌های تنگ و صعب‌العبور به مسیر خود ادامه دهند.

نخجیرکان ادامه داد: نمونه اولیه این روبات تولید شده و در حال سپری کردن مراحل تست و آماده شدن برای ثبت است.

به گزارش ایسنا، وی در خصوص ویژگی‌های این روبات تصریح کرد: پایدار بودن، توانایی حرکت در مسیرها و محیط‌های پیچیده و دشوار و زمین‌های سست، توانایی مانوردهی در محیط‌های تنگ و باریک مانند لوله‌ها و داشتن درجه آزادی بیشتر نسبت به دیگر انواع روبات از جمله محاسن و ویژگی‌های روبات‌های خزنده است.

نخیرکان در پایان استفاده در محیط‌های زلزله زده، دارای مین، راکتورهای اتمی، بازرسی داخل لوله‌ها برای یافتن پوسیدگی‌های داخلی لوله و استفاده‌های پزشکی، مهندسی ونظامی را از جمله کاربردهای این روبات برشمرد.
 

 

 

برای اطلاع از سایر اخبار سرویس علمی فناوری جام نیوز اینجا کلیک کنید.

 

 
 
 
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





»  نوع مطلب : <-PostCategory->
»  نوشته شده در پنج شنبه 10 فروردين 1391برچسب:فناوری,رباتیک, توسط امیدرنجبرعمرانی | لينك ثابت |

» عناوين آخرين مطالب ارسالي