si-tech news
  » آموزش ساخت ربات از صفر تا جایی که بتونیم

  » به روزترین سایت اخبارفناوری اطلاعات درشمال کشور
موضوعات مطالب
نويسندگان وبسایت
آمار و امكانات
تعداد بازديدها:

ورود اعضا:

کمپین خودجوش دانشجویان برای همکاری با سازمان انرژی اتمی





طراح قالب

 به روزترین سایت اخبارفناوری اطلاعات درشمال کشور

درباره وبسایت
به سایت si-technewsخوش آمدید
پيوند هاي روزانه
آرشيو مطالب
لينك دوستان
» آموزش ساخت ربات از صفر تا جایی که بتونیم

پس قرارمون تعقیب خط ساده شد
در اول بهتره با پنج سنسور شروع کنیم
1)سنسوراش مادون قرمز فرستنده گیرنده در یک پکیج به شماره CNY70 که بین 800 تا 1000 تومن قیمت دارن.
2)برای آشکار سازی سنسورها 5 تاآپ امپ لازمه . بلLM324 یا 741 میشه ردیفش کرد ولی از نظر مقاومت در برابر نویز Lm358 بهتره .این آی سی 2 تا توش آپ امپ داره چون ما 5 تا لازم داریم 3 تا ازش لازمه هر کدوم قیمتش حدود 250/300 تومنه ولی هر جایی هم پیدا نمیشه. اگه پیدا نکردین،یه 324(150 تومن) و یه 741 (100 تومن) بگیرین.
3) برای 5 تا سنسور و دوتا موتور یه مگا 8 از نظر تعداد پایه کافیه که بین 1100 تا 1300 قیمتشه. فقط نوع L نباشه
4) موتور پله ای هم 2 قاشق سوپخوری لازمه که 5 ولت یا 12 ولت و بسته به زاویه چرخشی که میخواین باید بگیرین همین اطلاعاتو به فروشنده بگین براتون میده. اگه رباتتون سنگین باشه که به احتمال زیاد اول کاری همینطور میشه بهتره موتورهاتون گیربکس دار باشن. قیمتش هم با گیربکس حد اکثر 15 تا 17 هزار تومن و بدون گیربکس 10 تومن (دونه ای)
5)باتری قابل شارژ . علی آقا برای این کار چه باتری هایی اخیراً تو بازار بهتره؟
6) مقاومت و خازن و رگولاتور و این چیزا هم قطه هایی هستن که در طول کار لازم میشنwww.iranled.com/forum/attachment.php

موتورهای پله ای به خودی خود چی میگن پایستاریش خیلی بیشتر از موتورهای DCمعمولیه و اکثراً درشون از گیر بکس استفاده نمیشه. ولی اگه سفارش بدین براتون گیربکس هم روش نصب میکنن. البته اونموقع گام حرکت یا همون زاویه چرخشش متفاوت میشه که باید در نظر گرفته بشه. چند ماه پیش یکی از دوستام از تهران سفارش داد گیربکس دارشو دو تا براش از تهران دونه ای 17 هزار فرستادن. البته وقتی میگن گیربکس دارش چیز متفاوتی نیست رو همون موتور یه گیربکس نصب میکنن اما یه چیز فابریک و درست حسابی در میاد.

برای را اندازیه موتوها ترانزیستور یا از این آی سیهای ULN لازه که فراموش کرده بودم. به موقه بهش اشاره میشه.

تو این پست برای شروع در نظر دارم موضوع سنسورها رو مطرح کنم:
همونطور که میدونین سنسورهای فرستنده کیرنده مارون قرمز اساس کارشون اینطوریه که فرستنده یه موجی رو میفرسته و گیرنده اگه همون موجو دریافت کرد از خودش اجازه عبور جریان میده وگر نه، مثل مدار باز عمل میکنه. حالا اگه این جریانو از یه مقاومت بگذرونیم یه ولتاژی بدست میا که ما با اون کار داریم. این ولتاژم با یه آپ امپ آشکار میکنیم و میدیم به میکرو این مداری که میذارم میتونین برای تک تک سنسورا هر کدوم یه بار استفاده کنین.

1) یه مقدار ولتاژ با تقسیم ولتاژ مقاومتی به پایه های منفی آپ امب داده شده تا یک منطقی مشخص تر باشه و نسبتاً در برابر نویز مقاومت ایجا بکنه.میشه یه تقسیم ولتاژمقاومتی ایجاد کرد و همه پایه های منفی آپ امپا رو بهم وصلشون کرد
2) در خروجی آپ امپا چون به اشباع مثبت میرن و ولتاژشون بر حسب ولتاژ تغذیه تعیین میشه، باز تقسیم ولتاژهای مقاومتی خواهیم داشت تا سطوح 0 و 1 منطقی را به 0 و 5 ولت برای کار با میکرو برسونیم
3) مقادیر رو شلکو من خودم امتحان کردم که تا حدود 3 سانتی متر فاصله جواب میده که برای این کار خوبه
4) نور تولید شده توسط فرستنده اگه به سطح سفید رنگ برخورد بکنه منعکس شده و به گیرنده میرسه ولی اگه به سطح مشکی بخوره جذب شده و منعکس نمیشه.
5)اساس کار با سنسورها تو این نوع روبات 0 یا یک بودن خروجی سنسورها نیست بلکه متفاوت بودن سطح منطقی خروجی یک یا دو سنسور ( بسته به فاصله ای که از هم قرار میگیرند)با بقیه هستش. اینطوریه که وقتی رو پیست وقتی رنگ خط و صفحه با هم تو یه جایی عوض شدن مشکلی تو عملکرد رزوبات ایجاد نمیکنه.

6) فعلا چون ربات آموزشیه و رگولاتورهم بیشتر از 7 ولت لازم داره از باتریه 9 ولت استفاده می کنیم بعداً شما میتونید از سطوح ولتاژ پایین تر حتی میکروهای نوع L هم استفاده کنید
7) LED های گیرنده باید بصورت معکوس مطابق شکل بایاس شوند



 

فایل (های) پیوست شده
.zip b.zip (اندازه: 11.27 KB / تعداد دفعات دانلود: 700)

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





»  نوع مطلب : <-PostCategory->
»  نوشته شده در سه شنبه 8 فروردين 1391برچسب:, توسط امیدرنجبرعمرانی | لينك ثابت |

» عناوين آخرين مطالب ارسالي