si-tech news
  » جوملا 3 در راه است

  » به روزترین سایت اخبارفناوری اطلاعات درشمال کشور
موضوعات مطالب
نويسندگان وبسایت
آمار و امكانات
تعداد بازديدها:

ورود اعضا:

کمپین خودجوش دانشجویان برای همکاری با سازمان انرژی اتمی





طراح قالب

 به روزترین سایت اخبارفناوری اطلاعات درشمال کشور

درباره وبسایت
به سایت si-technewsخوش آمدید
پيوند هاي روزانه
آرشيو مطالب
لينك دوستان
» جوملا 3 در راه است

همچنین، یک نکته ی بسیار مهم وجود دارد که باید به خاطر بسپارید: نسخه 3.0 برای همه نیست. جوملا 2.5 یک انتشار با پشتیانی بلند مدت(LTS) است و اکثر سایت های با نسخه 2.5 تا زمان انتشار نسخه 3.5 در سپتامبر 2013، در انتظار خواهند بود. نسخه 3.0 بخشی از چرخه استاندارد پشتیبانی(STS) است و برای کسانی است که یا به دنبال ویژگی های جدید هستند، یا علاقه به قرار گرفتن در نسل جدید دارند. از تمامی کاربران نسخه 3.0 انتظار می رود به نسخه 3.1 و سپس 3.5 بروزرسانی نمایند، هنگامی که این نسخه ها منتشر شدند.

چه ویژگی های جدیدی در نسخه 3.0 خواهد بود؟

البته جواب این سوال بستگی به این دارد که کدام ویژگی های جدید در هنگام انتشار آماده هستند. بنابراین ما تا هنگامی که به زمان انتشار نزدیک تر نشده باشیم، این را به قطعیت نمی دانیم. به همین دلیل، هیچ مطلبی که در این جا مورد بحث می گیرد، تضمینی نیست. اگر همه چیز آن طور که عنوان شده است پیش نرود، از نویسنده ناراحت نشوید!

با همه این توصیفات، در این جا بحث کوتاهی درباره این که ما فکر می کنیم و امیدوارم چه چیزهایی در نسخه 3.0 باشد، انجام می دهیم. این بر اساس دو دسته کارهای در جریان و برنامه ریزی شده است.

زبان نشانه گذاری و رابط کاربری(UI) جدید بر اساس بوتسترپ(Bootstrap)

مهمترین تغییر قابل مشاهده در نسخه 3.0 که مورد انتظار است، زبان نشانه گذاری و رابط کاربری(UI) جدید بر اساس بوتسترپ، فریم ورک HTML/CSS/JS از توئیتر، است. هدف این تغییر فراهم سازی مجموعه ای از استانداردهای رابط کاربری "ویدجت" است که به وسیله ی یک زبان نشانه گذاری استاندارد، به گسترش دهندگان افزونه ها و گسترش دهندگان قالب ها، امکان همکاری را می دهد. این کار به گسترش دهندگان افزونه ها امکان تمرکز بر روی قابلیت ها را می دهد و به گسترش دهندگان قالب امکان گسترش قالب ها را بدون تغییرات در افزونه های چندگانه و مختلف را می دهد. فریم ورک بوتسترپ بر اساس فریم ورک جاوا اسکریپتی jQuery می باشد. بر این اساس، به عنوان بخشی از این تغییر، انتظار می رود که jQuery به جوملا 3.0 اضافه گردد. MooTools همچنان در سیستم باقی خواهد ماند.

استفاده از بوتسترپ بدین معناست که زبان نشانه گذاری HTML برای افزونه های هسته تغییر خواهند کرد. این بدین معناست که قالب هایی که برای نسخه 2.5 نوشته شده اند، نیاز به برخی تغییرات احتمالی برای سازگاری با نسخه 3.0 دارند. ما امیدواریم که این تغییرات نسبتا ساده باشند و ما برنامه ریزی کرده ایم تا این مورد را به خوبی مستندسازی کنیم. ما همچنین امیدواریم که تغییرات مرتبط با بوتسترپ را به نسخه 2.5 بک پورت کنیم(توضیح: بک پورت به معنی اعمال تغییرات نسخه های جدید نرم افزاری، به نسخه های قدیمی است). اگر این مورد انجام شود، قالب ها می توانند هم برای نسخه 2.5 و هم برای نسخه 3.0 نوشته شوند.

پلت فرم نسخه 12.2

هم اکنون، ما برای نسخه 3.0، استفاده از پلت فرم نسخه 12.2 را برنامه ریزی کرده ایم. در این نسخه از پلت فرم انتظار داریم کلاس هایی برای پشتیبانی از ویژگی جدید مدل محتوای یکپارچه(UCM) و همچنین ساختار بهبود یافته ی مدل MVC قرار گیرد. این کلاس های جدید در کامپوننت های هسته در نسخه 3.0، مورد استفاده قرار نخواهند گرفت. اما این کلاس ها برای گسترش دهندگان افزونه ها در دسترس خواهد بود تا شروع به استفاده نمایند. انتظار می رود که کامپوننت های هسته برای استفاده از کلاس های جدید پلت فرم، در سیستم مدیریت محتوای نسخه 4.0 تغییر یابند.

به عنوان بخشی از این تغییر، تعدادی از کلاس هایی که در حال حاضر در پلت فرم موجود هستند(پوشه libraries/joomla)، به سیستم مدیریت محتوا(CMS) انتقال خواهند یافت(پوشه ی libraries/cms). این مورد برای افزونه هایی که بخواهند از API برای لود این کلاس ها استفاده کنند، نمایان خواهد بود.

سایر تغییرات؟

غیر از مواردی که گفته شد، به احتمال زیاد برخی تغییرات دیگر نیز برای نسخه 3.0 وجود خواهد داشت. برخی ناحیه های محتمل شامل جستجوی هوشمند، مولتی سایت، کارایی SQL و پشتیبانی از PostgreSQL است. مانند موارد قبلی، وجود هیچ کدام از این موارد قطعی نیست. تنها ویژگی هایی که در تاریخ اعلام شده آماده باشند، افزوده خواهند شد.

روند بروزرسانی و سازگاری

هدف نسخه 3.0 این هست که تا حد ممکن سازگاری با نسخه های پیشین داشته باشد. انتظار می رود که اغلب افزونه های نسخه 2.5، به جز قالب ها، با کمی تغییر یا بدون تغییر در نسخه 3.0 کار کنند. به دلیل تغییرات زبان نشانه گذاری HTML و انتقال به بوتسترپ، قالب ها احتمالا نیاز به تغییراتی خواهند داشت. این مورد با نزدیک شدن به زمان انتشار، واضح تر خواهد شد.

بروزرسانی از نسخه 2.5 به 3.0، به مانند بروزرسانی ها پیشین، به صورت خودکار و آسان باید باشد. کاربران قادر به انتخاب هستند که از بروزرسانی های خودکار سایت به سایت و بروزرسانی LTS یا بروزرسانی STS استفاده نمایند. بر اساس این انتخاب، پیام های بروزرسانی متفاوتی هنگام ورود به بخش مدیریت سایت، مشاهده خواهد شد.

تاریخ های مهم

به دلیل این که سیسیتم مدیریت محتوای جوملا بر روی یک چرخه ی انتشار زمان محور است، ما باید در مورد زمان های انتشار، سخت گیر باشیم. تاریخ های پیشنهادی بدین شرح است:

11 تیر ماه (1 جولای): بسته ی آلفای نسخه 3.0
این پکیج برای تست افزونه ها، بعد از انتقال برخی فایل های پلت فرم به پوشه CMS است. ویژگی ها تا این زمان آماده نیستند، اما اگر ویژگی هایی در این زمان آماده باشند، به بسته اضافه خواهند شد.

11 مرداد ماه (1 آگوست): بسته ی بتای نسخه 3.0
این بسته شامل تمام ویژگی هایی است که برای نسخه 3.0 موجود خواهد بود. به همین دلیل تمام ویژگی های مورد نیاز نسخه 3.0 باید تا این تاریخ به موارد پیشین اضافه گردند.

11 شهریور ماه (1 سپتامبر): بسته ی RC1 نسخه 3.0
این بسته باید به انتشار نهایی بسیار نزدیک باشد.

25 شهریور ماه (15 سپتامبر): نسخه 3.0.0

ترجمه : سهیل نوین فرد - تیم جوملا فارسی - تیم برگزیده جوملا در ایران
استفاده و بازنشر مطالب جوملا فارسی با ذکر منبع ( جوملا فارسی ) و لینک مستقیم به http://www.joomlafarsi.com بلامانع است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





» عناوين آخرين مطالب ارسالي