si-tech news
  » سیستم محاسباتی فوق سریع IBM

  » به روزترین سایت اخبارفناوری اطلاعات درشمال کشور
موضوعات مطالب
نويسندگان وبسایت
آمار و امكانات
تعداد بازديدها:

ورود اعضا:

کمپین خودجوش دانشجویان برای همکاری با سازمان انرژی اتمی





طراح قالب

 به روزترین سایت اخبارفناوری اطلاعات درشمال کشور

درباره وبسایت
به سایت si-technewsخوش آمدید
پيوند هاي روزانه
آرشيو مطالب
لينك دوستان
» سیستم محاسباتی فوق سریع IBM

آی بی ام و سازمان نجوم هلندی Astron در برنامه ای مشترک قصد دارند سیستم کامپیوتری فوق مقیاسی را توسعه دهند تا به عنوان زیرساخت بزرگترین و حساس ترین رادیوتلسکوپ دنیا مورد استفاده قرار گیرد. این سیستم فوق سریع قرار است به گونه ای طراحی شود که مصرف انرژی پایینی داشته و به رادیوتلسکوپ بین المللی SKA متصل شود. SKAتوسط اخترشناسانی از 20 کشور دنیا در فضایی به مساحت یک کیلومتر مربع در حال ساخت بوده و در پایان بالغ بر میلیون ها آنتن خواهد بود. این تلسکوپ قادر خواهد بود به راحتی اقلیمی به گستردگی ایالات متحده را اسکن کند.

 

قرار است که طی 5 سال و با بودجه 43‎.9 میلیون دلاری دو گروه از متخصصان، مرکز Astron ‎& IBM را برای تکنولوژی فوق مقیاس جدید بسازند. زمانی که این تلسکوپ در سال 2024 آماده شود، برای پردازش اطلاعات به قدرتی هم پای چند میلیون از سریع ترین کامپیوترهای امروزی نیاز دارد. حامیان مالی این پروژه، ایالت درنت هلند و وزارت اقتصاد، کشاورزی و اختراعات (EL‎&I) این کشور هستند. Astron و آی بی ام، قبلا هم با یکدیگر در استفاده از سوپرکامپیوتر Blue Gene همکاری داشته اند، که جهت تجزیه و تحلیل داده های رادیوتلسکوپ های فرکانس پایین آسترون مورد استفاده قرار می گرفت.

 

قرار است از تلکسوپ جدید آسترون برای کشف کهکشان های جدید، ماده تاریک و سرمنشا جهان استفاده شود. برای رسیدن به این هدف، تلسکوپ نیاز به معماری محاسباتی با کارایی بالا و امکان انتقال اطلاعات بسیار سریع دارد. 5 سال همکاری آسترون و آی بی ام که با نام DOME شناخته می شود، قرار است ابداعات تکنولوژیکی را عرضه کند که تمام نیازهای این تلسکوپ را، از ذخیره سازی اطلاعات تا تجزیه و تحلیل و مراحل توسعه، پوشش دهد. در این پروژه اطلاعات به صورت روزانه تجزیه و تحلیل و جمع آوری خواهند شد.

 

به نوشته نارنجی، پیش بینی می شود که حجم اطلاعات تولیدی روزانه این رادیوتلسکوپ، چیزی بیش از دوبرابر ترافیک اینترنت روزانه کل دنیا باشد. چیز زیادی نیست. تنها چند اگزابایت در روز برای یک موج کوچک دریافتی از یک کیلومتر مربع! مهمترین نکته در این پروژه برای آی بی ام و آسترون، پیدا کردن سیگنال های کلیدی در میان انبوهی از اطلاعات خام دریافتی است.

 

برخی نکات جالب در خصوص رادیوتلسکوپ SKA:
‫- این رادیوتلسکوپ سالیانه حدود 300 تا 1500 پتابایت فضای ذخیره سازی اطلاعات نیاز دارد.
‫- ذره کوب بزرگ سرن در هر سال تقریبا 15 پتابایت اطلاعات تولید می کند.
‫- معماری 64 بیتی امروزی حداکثر می تواند 18 اگزابایت اطلاعات را آدرس دهی کند.
‫- این رادیوتلسکوپ قرار است به جستجوی جهان، تا 13 میلیارد سال قبل بپردازد.
 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





»  نوع مطلب : <-PostCategory->
»  نوشته شده در پنج شنبه 17 فروردين 1391برچسب:فناوری, توسط امیدرنجبرعمرانی | لينك ثابت |

» عناوين آخرين مطالب ارسالي