si-tech news
  » نخستین دوره مسابقات ملی «کن ست» ایران

  » به روزترین سایت اخبارفناوری اطلاعات درشمال کشور
موضوعات مطالب
نويسندگان وبسایت
آمار و امكانات
تعداد بازديدها:

ورود اعضا:

کمپین خودجوش دانشجویان برای همکاری با سازمان انرژی اتمی





طراح قالب

 به روزترین سایت اخبارفناوری اطلاعات درشمال کشور

درباره وبسایت
به سایت si-technewsخوش آمدید
پيوند هاي روزانه
آرشيو مطالب
لينك دوستان
» نخستین دوره مسابقات ملی «کن ست» ایران

کن‌ست»، محصولی هوا فضایی و یکی از ساده‌ترین سیستم‌هایی است که امکان طراحی و ساخت آن با هزینه‌های پایین در محیط دانشگاهی وجود دارد و می‌تواند به عنوان گام نخست جهت ورود دانشجویان به عرصه تحقیقات کاربردی و آکادمیک هوافضایی باشد.
عبارت «کن ست» از دو قسمت CAN به معنی قوطی (قوطی نوشابه) و SAT که مخفف Satellite به معنی ماهواره است، تشکیل می‌شود و به معنی وسیله‌ای با کارکرد مشابه ماهواره در ابعاد قوطی نوشابه است.
«کن‌ست» به وسیله بالن یا راکت از ارتفاع معین رهاسازی شده و به کمک بخش بازیابی خود به سمت زمین باز می‌گردد. در حال حاضر چندین کشور پیشرو در عرصه هوافضا در جهان اقدام به برگزاری مسابقات کن ست می‌کنند.
فاز پایانی نخستین دوره مسابقات ملی کن‌ست ایران، چهارشنبه و پنج شنبه گذشته با رهاسازی کن‌ست‌ها در فرودگاه آزادی واقع در نظرآباد، بخش احمدآباد مصدق برگزار شد.
روز اول فاز عملیاتی نخستین دوره‌ مسابقات کن‌ست با بازدید زمینی کن‌ست‌های حاضر در محل مسابقات شروع شده و با عملیات کن‌ست‌ها ادامه یافت. عملیات کن‌ست‌ها از ساعت 10 صبح و با رهاسازی کن‌ست‌های دو تیم استاندارد و یک تیم آزاد شروع شده و با رهاسازی دیگر کن‌ست‌ها ادامه یافت.
در فاز عملیاتی این مسابقات 10 تیم کن‌ست با بالن به ارتفاع 500 متری اوج‌دهی شده و از آن ارتفاع رهاسازی شدند و به عملیات خود پرداختند. ضمنا عملکرد پنج کن‌ست دیگر نیز در آزمون‌های زمینی بررسی شد.

 

 

 

تیم‌های شرکت‌کننده در این مرحله‌ از مسابقات از هشت دانشگاه مختلف کشور بودند و در کنار آنها چهار تیم نیز به صورت بین‌دانشگاهی حاضر شده بودند.
سحر بختیاری، عضو تیم برگزاری مسابقات ملی کن ست در گفت‌و‌گو با خبرنگار فناوری ایسنا اظهار کرد: در این دوره از مسابقات، تیم‌ها در قالب دو کلاس استاندارد و آزاد به رقابت پرداختند. هر کن‌ست موظف بود یک یا چند ماموریت را از میان ماموریت‌های تعریف شده در مسابقات به انجام برساند. در کل پنج ماموریت شامل بررسی اتمسفر، بازگشت به محل معین، تصویربرداری، فیلمبرداری، گسترش آنتن و فرود با کیسه هوا در این مسابقات تعریف شده بود که تیم‌ها می‌توانستند یکی از دو ماموریت بررسی اتمسفر و تصویربرداری - فیلمبرداری را به عنوان ماموریت اصلی انتخاب کرده و از میان سایر ماموریت‌های تعریف شده، ماموریت جانبی مورد نظر خود را برگزینند.

 

 

وی خاطرنشان کرد: در پایان این رقابت‌ها در ماموریت بررسی اتمسفر در کلاس آزاد، تیم‌های شهاب از دانشگاه کاشان، ققنوس از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و تیم بین دانشگاهی برنا به ترتیب حائز رتبه های اول تا سوم شدند. در کلاس استاندارد هم تیم سها از دانشگاه کاشان رتبه اول و تیم‌های ترنکوئیلیتی لندر از اصفهان، سدید از صنعتی مالک اشتر، قوطی آتشین از صنعتی شاهرود و آتیستا از پیام نور اصفهان، رتبه های دوم تا پنجم را کسب کردند.
بختیاری تصریح کرد: در بخش تصویربرداری هم در کلاس آزاد، تیم‌های ابرکن از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، پلوتون از واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد و زوپیرا از دانشگاه صنعتی شاهرود، رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند. در کلاس استاندارد این بخش هیچ تیمی حائز شرایط کسب رتبه اول شناخته نشد و تیم‌های پرنده خشمگین از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و کمیل از دانشگاه صنعتی مالک اشتر رتبه دوم، تیم باراکودا از دانشگاه صنعتی شاهرود، رتبه سوم و تیم تیتان از دانشگاه آزاد کاشان رتبه چهارم را کسب کردند.
وی خاطرنشان کرد: در مجموع رقابت‌های این مسابقات هم تیم شهاب از دانشگاه کاشان به عنوان تیم برتر شناخته شد و جایزه ویژه مسابقات که کمک هزینه شرکت در یکی از مسابقات بین‌المللی کن‌ست در خارج کشور است از سوی پژوهشگاه هوافضا به این تیم تعلق گرفت.

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





»  نوع مطلب : <-PostCategory->
»  نوشته شده در سه شنبه 15 فروردين 1391برچسب:فناوری,ماهواره, توسط امیدرنجبرعمرانی | لينك ثابت |

» عناوين آخرين مطالب ارسالي